TALK: Jag bidrar med mental utveckling och perspektiv

 
Igår sa Emil till mig att jag bidrar stort till hans sätt att se på andra människor kring vad dem säger, vad dem gör och hur detta ska kunna tolkas. Jag har nog aldrig funderat helt på det, eller rättare sagt tagit det till mig riktigt. Det är det många som sagt det till mig under åren men just i detta sammanhang som han infinner sig i kring olika personer som han inte riktigt får kläm på så uttryckte han en förvåning och tacksamhet i de frågor och perspektiv som jag framförde. Minns en väninna som hade trassel med sin dåvarande pojkvän och som fick ett klassiskt stöd av sina vänner och med mig något helt annat. Detta ansåg hon då vara bekräftande, förstående och lyhört.
 
Men det är banne mig så. Jag bidrar inte med förändring och utveckling hos mina patienter och klienter utan även till andra utanför jobbet. Det är många som framfört att diskussioner med mig är väldigt givande och inger andra sätt att reflektera och se på saker och ting. För mig är detta en bekräftande känsla i att jag är powerful. Tidigare har jag bara lyssnat till vad chefer, kollegor och lärare sagt till mig då jag ansett att detta varit mitt personliga mål. Nu kan jag ta till mig vad andra människor utanför skola och jobb framför till mig. Jag var inte mottaglig för detta tidigare. Antingen brydde jag mig inte om vad andra människor sa eller så lyssnade jag inte tillräckligt. Det var bara jobb och skola som var av värde och av vikt.
 
Jag bidrar heller inte bara med mental utveckling och perspektiv utan även glädje och trygghet. Detta är något som jag också fått höra många gånger men aldrig tagit till mig. Första beskrivningen fick jag när jag slutade nionde klass av en lärare som då sa "Tänk på att le mycket *mitt namn*. Du kommer göra så många människor så glada". Då tänkte jag att hon måste tro att jag är en bitter människa och att jag borde se mer glatt på saker och ting, men det visade sig att hon menade att mitt leende ansågs vara speciellt och väldigt upplyftande för andra. Under åren har jag fått höra liknande saker om mig som person att jag attraherar många olika människor, åldrar och kön. Senast som någon sa något så här beskrivande var min "syster" som sa att så fort man ser mig så ser man ljus och glädje. Jag har en aura om mig med ljus som gör att man skiner upp och fylls av lycka och välmående.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0